Performers
Webern Symphonie Orchester
Studierende des Conservatoire de Paris, Orchester
Jean-Etienne Sotty, Akkordeon
Salome Kammer, Stimme
Wolfgang Musil, Live-Elektronik
Jon Geirfinnson, Tonassistenz
Anna-Sophie Lienbacher, Kostüm
Helga Utz, Regie
Ilan Volkov, Dirigent
Programme
Hugues Dufourt
Le Passage du Styx d'après Patinir (2015) (EA)
***
Georges Aperghis
Concerto für Akkordeon und Orchester (2015) (EA)
***
Iris ter Schiphorst
Das Imaginäre nach Lacan (2017) (UA)
Note
Im Rahmen von 200 Jahre MDW
Produktion Wien Modern und MDW – Universität für Musik und darstellende Kunst
Kooperation Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris (CNSMDP)
»Claudio Abbado Konzert«
Freie Platzwahl
Dieses Konzert wird im Rahmen einer Kooperation zwischen der Wiener Konzerthausgesellschaft und dem Musikverein Wien Modern durchgeführt. Bitte beachten Sie die mit dem Einzelkarten- oder Abonnementkauf verbundenen Zustimmungserklärungen laut dem Punkt »Datensicherheit (Kooperationsveranstaltungen), Zustimmungserklärungen« in den Allgemeinen Verkaufs- und Abonnementbedingungen der Wiener Konzerthausgesellschaft.
Festival
Wien Modern #30
For this glittering premiere, Vienna and Paris pull unusually close together: the 200 year-old mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien and the 222 year-old Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris present a joint orchestra. Under the musical direction of Ilan Volkov, the two prestigious institutions are at the very forefront of the today’s contemporary music scene: they give the Austrian premieres of works by the Paris-based composers Georges Aperghis and Hugues Dufourt, as well as the world premiere of a new work by Vienna-based Iris ter Schiphorst. With an accordion, Aperghis cheekily chooses an unmistakably French instrument – but one that he presents, accompanied by an organ as »assistant« and a huge orchestra, in a much less heroic light than in instrumental concertos 200 years ago. As so often, Dufourt’s music takes a painting as its starting point – Joachim Patinir’s 500 year-old landscape Die Überquerung des Styx. Charon acts as a ferryman between light and darkness, the orchestra switches between a dazzling spectral sound and »paradoxical« muted sound colours. Iris ter Schiphorst takes the festival’s theme »Pictures in Your Head« as a starting point for an experiment with perception – with Salome Kammer in a sort of trans-cultural double role.